Konsumentens rättigheter på nätet

När man handlar på nätet är det viktigt att känna till sina rättigheter. I många fall har man samma rättighet som när man handlar varan i en fysisk butik, men det finns olikheter.

Tre års reklamationsrätt har man alltid om det visar sig vara något fel på den köpta varan. Då kan man få tillbaka pengarna, få en ny vara eller få varan lagad. När man handlar på nätet har man dessutom två veckors ångerrätt, vilket skiljer sig från köp i en vanlig butik. Detta på grund av att man inte har möjlighet att se varan innan köpet. Ibland kan butiker på nätet också erbjuda pengarna tillbaka eller öppet köp, men det är något som nätbutiken själv bestämmer och är inget krav. Tänk också på att det är skillnad att köpa från en privatperson eller från ett företag. Konsumentskyddande lagar gäller inte om du handlar från en privatperson. Det betyder att man inte har samma ångerrätt som om man handlar från ett företag på nätet.

Åldersgränsen för att handla på nätet är 18 år eftersom man måste vara myndig för att handla på kredit och ingå avtal. Det finns dock undantag. Om man är över 16 år och handlar för pengar som man själv har tjänat, har man rätt att ingå ett avtal. Har man flyttat hemifrån innan man är 18 år får man handla varor till hemmet.

Köp från andra länder blir allt vanligare men det är ofta andra regler så det är därför viktigt att kolla upp innan köpet. Inom EU har man dock, precis som i Sverige, 14 dagars ångerrätt.

admin