Klädhandel på nätet

De flesta undersökningar pekar på att e-handeln ökar och allt fler svenskar rapporterar att de någon gång handlat online. Det gäller alla åldersgrupper, även om unga är överrepresenterade i gruppen som regelbundet handlar på nätet.

År 2000 hade endast 10 procent någon gång handlat på nätet medan 84 procent av de tillfrågade rapporterade att de e-handlat tolv år senare, enligt en undersökning genomförd av Stiftelsen för Infrastruktur. Allra populärast är det att köpa resor och hemelektronik på nätet, men även klädhandeln på nätet har fått ett stort uppsving, med ett antal stora återförsäljare av kläder som etablerat sig på e-handelsmarknaden de senaste åren.

Klädhandel på nätet

Fördelarna med att handla just kläder på nätet är många. Konsumenten har tillgång till ett betydligt större utbud, särskilt om denne bor på en mindre ort där utbudet brukar vara begränsat till de vanligaste klädkedjorna. De som söker annorlunda modeller eller storlekar har större chans att få tag på det de behöver.

Ett exempel på plagg som är populära att köpa online är underkläder och badkläder för kvinnor. Särskilt när det gäller BH:ar är det svårt för många kvinnor att hitta passande storlekar, särskilt om de råkar ha exempelvis stor kupstorlek i kombination med en liten omkrets – eller tvärtom.

Även de som söker efter en bikini på de vanliga kedjorna kan finna det frustrerande då det inte är alla som erbjuder möjligheten att kombinera överdelar med underdelar i olika storlek. På nätet är det betydligt enklare att finna det man behöver – det finns både underklädesbutiker som specialiserar sig på udda storlekar och återförsäljare som erbjuder bikinis i mixade storlekar.

Även de som söker efter udda modeller eller retromode har en hel del att hämta på nätet. Exempelvis är återkommande trender som 50- och 60-talsmode, vilka inte normalt säljs i de stora klädkedjorna, välrepresenterade online.

admin