Anställa butikspersonal

När ens butik har växt och man har nått framgångar, behöver man plötsligt två huvuden och fyra händer för att få verksamheten att fungera. Det är dags att anställda, kanske inte för första gången, men processen är lika svår varje gång.

 

Utförlig information

När du går ut med information om ditt företag och anställningen, gäller det att vara så utförligt och precis som möjligt. Det förhindrar att fel personer söker jobbet och underlättar senare när det är dags för intervjuer.

Försök beskriva så bra som möjligt vilka arbetsuppgifter som ingår i arbetet och om den som söker ska besitta vissa egenskaper sedan tidigare och vilka egenskaper som man kan lära sig på arbetsplatsen.

Linda inte in orden så man nästan inte förstår vad man förväntas göra och inte. Tala klarspråk mot potentiella arbetskamrater, både i text och tal.

Arbetsförmedlingen är en bra startpunkt, där kan man söka efter registrerade arbetssökande utefter vissa kriterier.

För många som söker?

Butiksjobb kräver sällan någon form av utbildning. Visst är det bra om personen har erfarenhet, men samtidigt är det inte så svårt att lära sig uppgifterna och hur man ska bete sig bakom kassan. Detta gör att många kommer att söka tjänsten, kanske för många. Det tar tid att gå igenom ansökningar och man vill ju inte missa ett guldkorn på grund av att man tröttnat.

I dessa fall kan man leja bort hela sökprocessen till någon annan. Låt ett företag ta fram passande profiler som borde passa dig och din verksamhet. Då behöver du endast gå igenom ett axplock, samt är risken mindre att din framtida anställda visar sig vara fel för jobbet. Företag som hittar anställda åt andra arbetar över hela landet, men dessa så kallade headhunters håller oftast till i Stockholm, vilket är förståeligt eftersom där finns de flest jobb och personer. Men de kan ändå hjälpa företag i Lappland att hitta rätt personal.

Personlighet

För att sköt en butik, vare sig det är en onlinebutik eller fysisk, måste man lägga mycket tryck på personlighet. En person som är introvert kommer inte kunna hantera att stå i kassan eller ta hand om kunderna live eller via kundtjänst. Butikspersonal ska helst vara glada, hjälpsamma och kunna hantera bråkiga eller vresiga kunder utan att själv tappa humöret. Dessa egenskaper kan vara svåra att se under en intervju men om man har en ärlig diskussion under intervjun går det att utröna vad det är för slags person.

Erfarenhet är bra, men en bra personlighet är bättre!

Annat att tänka på

Yrkeskunskap, erfarenhet och personlighet är inte allt. Det finns en del vardagliga faktorer som det också är värt att fundera på. Visst, det är generaliseringar, men ändå ligger det en hel del sanning i dem:

  • Ungdomar är i regel energiska, idérika och bubblar av livslust. Men de har också drömmar. Är otåliga och söker hela tiden något bättre – de byter ofta jobb och flyttar in till storstan.
  • Nyblivna föräldrar – Ja, de kan behöva ledigt ibland, men föräldrar planerar i regel att stanna på orten och vill ha trygga jobb.
  • Föräldrar med utflyttade barn, och +40 i allmänhet. Det här är människor som redan har utforskat världen, är rotade på orten och ogärna flyttar. De söker även de trygga jobb, men är dessutom sällan borta på grund av sjuka barn.

admin